Tysdag 28. august kl 19.30

Regi: Joachim Trier (Norsk2017) 1 t. 56 min

Joachim Triers kritikerroste film Thelma handler om en ung kvinne som flytter fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere i Oslo. Her treffer hun medstudenten Anja og de to blir trukket mot hverandre på mystisk vis. Thelma blir overveldet av følelser hun ikke tør anerkjenne, samtidig som hun får uforklarlige anfall. Skremmende og overnaturlige krefter presser seg frem – og en dag forsvinner Anja sporløst …

Tysdag 23. oktober kl 19.30

580 320}

Regi: Kim Hiorthøy (Norge, 2016) 1 t. 27 min.

Kim Hiorthøys første spillefilm – en leken komedie om liv, død og atomer. Storm er ti år. Når faren hennes forsvinner, begynner moren hennes å lage instruksjonsfilmer med en østeuropeisk selvhjelpsguru. Overlatt til seg selv må Storm bestemme seg for hvilke regler tilværelsen kan kokes ned til for at ikke verden skal falle helt sammen. THE RULES FOR EVERYTHING er en leken komedie som vakkert og filosofisk tar for seg liv og død og relasjoner. Med en blanding av humor og absurditet blir dette en filmopplevelse utenom det vanlige.

Tysdag 11. september kl 19.30

580 320}

Regi: Jennifer Peedom (Australia 2017) 1 t. 10 min.

Med den hypnotiske dokumentarfilmen MOUNTAIN har Jennifer Peedom laget en film som utforsker fjellets mystiske tiltrekningskraft på mennesker, med utgangspunkt i Robert McFarlanes bok «Mountains of the Mind».

Tysdag 06. november kl 19.30

580 320}

Regi: Michael Haneke (Frankrike 2017) 1 t. 47 min.

AMOUR-regissør Michael Haneke. En spennende og skremmende historie om den dysfunksjonelle familien Laurent som desperat forsøker å opprettholde fasaden når verden rundt dem ramler sammen. Det er både morsomt og trist å være flue på veggen i familiens herskapelige hus i Calais, med den europeiske flyktningekrisen som bakteppe.

Tysdag 25. september kl 19.30

580 320}

Regi: Iram Haq (Norsk 2017 ) 1 t. 46 min.

Gripende og sterk fortelling om et far-datter-forhold. 16 år gamle Nisha lever et dobbeltliv. Hjemme med familien er hun en pakistansk datter, mens ute med venner er hun en vanlig norsk ungdomsjente. Når faren tar henne på fersken med kjæresten kolliderer hennes to verdener brutalt. For å sette et eksempel bestemmer foreldrene seg for å kidnappe Nisha og plassere henne hos slektninger i Pakistan. Her, i et land hun aldri har vært før, må Nisha tilpasse seg foreldrenes kultur.

Tysdag 20. november kl 19.30

580 320}

Regi: Mohammad Rasoulof (Iran 2017) 1 t. 58min.

Gullfiskoppdretteren Reza har nylig flyttet til en liten landsby i Nord-Iran, men kommer raskt på kant med lokalmiljøet når han nekter å følge de korrupte spillereglene. Hvor mye motgang må han tåle i kampen for rettferdighet? MANNEN MOT STRØMMEN fikk prisen for beste film i programmet Un Certain Regard i Cannes i fjor. Regissør Mohammad Rasoulof er med sine samfunnskritiske filmer kommet på kant med iranske myndigheter og er i likhet med sin venn Jafar Panahi (TAXI TEHERAN) for tiden nektet utreise fra Iran.

Tysdag 09. oktober kl 19.30

580 320}

Regi: Francis Lee (Storbritannia, 2017) 1 t. 44 min.

God’s Own Country begynner som gjørmete britisk landsbyrealisme, og utvikler seg til det som må være årets mest romantiske film. Johnny er en ung odelsgutt i Yorkshire som fordriver tiden med drikking og flyktige møter med fremmede menn for å distrahere seg selv fra det harde gårdsarbeidet. En dag ansetter faren rumenske Gheorghe for å hjelpe Johnny på gården. Dermed oppstår en ordknapp romanse mellom den kjekke migrantarbeideren og den tilsynelatende livstrøtte britiske slasken. Debutregissør Francis Lee har laget en vakker og varm kjærlighetshistorie som det er umulig å ikke bli berørt av.

Tysdag 04.desember kl 19.30

580 320}

Regi: John Carroll Lynch (USA 2017) 1 t. 28 min.

Lucky bor alene. Han står opp alene. Gjør sine yogaøvelser, røyker sine sigaretter og drikker det faste melkeglasset. Kryssordet løses på dineren og kveldens Bloody Maria drikkes blant venner på hans faste barkrakk. En morgen faller han om. Legen kan ikke gi annen forklaring enn «du er gammel». Og gjennom Luckys bestemte og ateistiske livsanskuelse følger vi en mann som må gå noen runder med seg selv og omgivelsene for å fordøye en av livets mest brutale beskjeder. Lucky er en hjertevarm og lett filosoferende film full av stil, kul country og god prat."Alle trenger noe å varme seg på i kulda, og Lucky er medisinen vi trenger" - Kinomagasinet, terningkast 6